Fejeton: Časová tíseň v kavárně

8. července 2017 v 11:30 | Martin Schwarz |  Rychlovky
"Jedno cappuccino, prosím," objednávám u číšníka šálek nápoje s drobtem kofeinu a už v té chvíli tuším, že mi donese něco, co jsem vůbec nechtěl. Tedy chtěl, ale to jsem ještě nevěděl, že nechtěl. Protože v okamžiku, kdy po mně žádal okamžitou odpověď, přece nebyla možnost činit jinak. No dobrá, jedno cappuccino. A dva cukry. Jedině s dvěma cukry.


Problém vězí v samotné podstatě věci. Představme si následující: máte jít s kamarádem odpoledne po škole, či chcete-li po práci, na schůzku. Pokud neholdujete alkoholickým nápojům nebo osobní návštěvě u jednoho z vás v příbytku, pravděpodobně padne volba na kavárnu. Tady pozor! Kavárna. Slovo odvozené - minimálně na první pohled, kdo ví, co tím naši předkové vůbec mysleli - od kávy. Tím jste automaticky odsouzeni, ještě před překročením prahu onoho restauračního zařízení (a před spatřením zbrusu nové EET pokladny), k objednávce nudného občerstvení.

Řeč je o výše proslaveném cappuccinu, caffé latte, espressu, caffé lungo a podobných vymoženostech moderní doby. Problém číslo dvě už křičí z dálky: "Pozor na mě!" Je jím číšník. Sotva odložíte čapku a bundu na věšák, držíte v pazouře nápojový lístek, přičemž se jistý pan obsluhovatel podivuje, že stále nemáte vybráno. Vždyť místnost obýváte už dvacet vteřin, a nezvolit během tak dlouhého intervalu jeden ze sta padesáti nabízených nápojů hraničí s drzostí, ba dokonce hulvátstvím nejtěžšího kalibru.

A tak, bez jakéhokoliv pohledu do pestré nabídky (ve které beztak není k mání nic jiného než kafe a dvě deci piva podávané ve sklenici určené k požívání vína, aby měl konzumní prožitek jó punc luxusu), pronášíte, dívaje se přitom vděčně hostiteli do očí, onu posvátnou větu: "Jedno cappuccino, prosím."
Stále je tu zdánlivě vše řešící prosba o číšníkovu trpělivost. Zkusit se má vše, leč riskujete dvě nepříjemnosti.

V lepším případě se ochotný nosič pitiva na místě otočí o sto osmdesát stupňů a za půl minuty s úsměvem od ucha k uchu přiběhne zpátky, aby zjistil, že jste pořád nenašli oddíl "nealkoholické nápoje." V tom horším sice vyhoví a opravdu vám poskytne dostatek času na volbu produktu, po němž vskutku toužíte. Ne, není tím myšleno cappuccino. Zároveň si však buďte jisti, že jej takových dvacet až třicet minut u svého stolku neuvidíte. A když pak konečně přicupitá, nejspíše s sebou vezme i balíček nabubřelé mimiky.

No co, chtěl pán svůj klid, tak ho má mít. Jak je libo, velebnosti. Ještě pořád se podivujete těm třem lahodným slůvkům? "Jedno cappuccino, prosím." Jako většina úskalí, i ČATIVKA (rozumějme časová tíseň v kavárně - pro potřeby této životně závažné problematiky považuji za nutné vytvořit speciální zkratku) má řešení. První, a zřejmě nejjednodušší, se zdá být průzkum webových stránek. Než vyrazíte směr kavárenské zařízení, prostě mrknete, co si dáte. Ve dveřích potom ohromíte číšníka objednávkou dřív, než vás stihne pozdravit. A vrazit vám lístek do ruky. Musíme nicméně položit sami sobě otázku, kolik kaváren disponuje webem s kompletním přehledem jídelníčku. V tomto případě pitílníčku.

Druhé řešení stojí za důkladnější zvážení. Lze z kavárny odcizit nápojový lístek. Rizikové faktory ale pravděpodobně převáží misky vah k zamítnutí takového nápadu. Zaprvé vás u krádeže může přistihnout personál. Zadruhé existuje teoretická možnost, že podnik často mění sortiment a že při další návštěvě nebude k dispozici ani polovina předtím nabízených položek. Zatřetí misi "šlohnutí meníčka" nelze aplikovat v případě, kdy do dané kavárny zavítáte premiérově.

Tak mě napadá, co kdyby číšník v klidu počkal, než si vybereme? Z odložené nabídky před námi na stole by vytušil, že už skutečně máme zvoleno. I když, raději ne. To je příliš jednoduché. A na složitosti stojí dnešní svět.

Poznámka: Fejeton byl vytvořen jako práce do předmětu Tvůrčí psaní na Univerzitě Palackého v Olomouci.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama