Majitel Pikoly a Fjordu: Třetí kavárnu neplánujeme, ale rádi bychom vlastní pražírnu

10. července 2017 v 14:30 | Martin Schwarz |  Rozhovory
Kvalitní výběrová káva, podomácku vyráběné dezerty a rodinné prostředí. Na tyto přednosti vsadil Jiří Giesl se svou kavárnou Pikola, jedním z nejnavštěvovanějších podniků v Šumperku. Protože je o podobné produkty ve mestě nouze, otevřel na konci letošního února další kaváranské zařízení, jmenuje se Fjord. Co hostům nabízí a kde ho najdete?



Jak vás napadlo otevřít kavárnu s názvem Fjord?
Je to nový projekt, mám ho s kolegyní, která žila několik let v Norsku. Vrátila se do Česka, a protože v Norsku máme ještě jednu společnou kavárnu, tak jsme něco podobného chtěli otevřít i v Šumperku. Nemělo jít úplně o pobočku Pikoly, ale další projekt, který by byl profilovaný trošku jinak, s jednodušším konceptem. Kavárny ve Skandinávii vypadají hodně jednoduše a nabízí třeba jen kávu. O to nám šlo, mít další prostor, kde člověk může ochutnat výběrovou kávu. V Šumperku kavárny tohoto typu nejsou, takže si plníme svůj sen.

Teď tedy v Šumperku provozujete dvě kavárny zároveň, jak to všechno zvládáte?
Je to samozřejmě náročné, tohle málo lidí vidí a ocení. Což ale platí u každé firmy, kterou chce člověk dělat dobře. Naší výhodou je, že jsme na práci dva. Já mám na starosti Pikolu a kolegyně Eliška (druhá majitelka kavárny Fjord, pozn. autora) pečuje o Fjord. Akorát teď přes léto je zpátky v Norsku, kde věnuje pozornost naší už zmiňované třetí kavárně.

Nelze si nevšimnout, že Pikola a Fjord leží jen pár metrů od sebe. Jednalo se o záměr?
Spíš náhoda. Já mám trošku problém, že když vidím prázdné místo, hned si dokážu představit, co by tam mohlo být. Chtěli jsme z Fjordu od začátku udělat espresso bar. To znamená, že host dostane rychlou kávu, k čemuž stačí malý prostor. Že jsou Pikola a Fjord blízko sebe má několik výhod i nevýhod zároveň, my ale vidíme hlavně výhody. V Pikole máme zázemí, takže když ve druhém podniku něco dojde, je pro nás snadnější zásobování. Navíc já mám dlouhodobý cíl, a to je oživit historickou část města, která bohužel hybernuje, což mě mrzí.

Jak moc vám Pikola pomohla s propagací a rozjížděním nového podniku?
Těžko posuzovat, kdybych neměl Pikolu a začínal přímo s Fjordem, tak bych se učil stejnými chybami, které jsem dělal dříve. Podle mě by to nemělo moc velký vliv, ale připouštím, že je jednodušší na Pikolu navázat. Každopádně původní plán byl, aby lidé moc nevěděli, že obě zařízení mají stejného majitele. Co si budeme říkat, na málem městě se hodně věcí řeší zvláštními způsoby, tichou poštou a podobně, to mě moc nebaví. Na druhou stranu nám došlo, že vůbec nezáleží, co si lidé povídají. Potom Pikola začala nový podnik propagovat. Fjord ale nikdy nebude tak moc populární jako naše první kavárna, protože jeho koncept je úplně jiný, v Pikole máme daleko širší nabídku a navíc se jedná spíše o cukrárnu s daleko širší nabídkou dezertů. Fjord je zkouškou, jestli není na Šumperk moc odvážný. Mezi velké výhody patří, že se sem sjíždí lidé z okolí, takže to má smysl.

Co Fjord nejvíce odlišuje od Pikoly?
Ve Fjordu přes den nabízíme polévky, saláty a sendviče, to funguje jako rychlé bistro ke kávě, ale se zdravými věcmi. Důležité je zmínit, že si vše vyrábíme sami, ať polévky, chleba nebo jiné pokrmy. V Pikole se zaměřujeme spíše na dezerty a sladké věci. Do každé kavárny potom dodáváme kávu z jiné pražírny.

Plánujete Fjord do budoucna rozšířit?
Ne, je koncipovaný jednoduše a takhle by to mělo zůstat. V něčem pravděpodobně budeme muset udělat změny, klientela žádá věci, kterým se musíme přizpůsobit. Děláme to však neradi, protože není pokaždé dobré ustupovat tomu, co chce zákanzík. Na druhou stranu, když chodí každý den a žádají si nějaký produkt, tak je potřeba menu přizpůsobit. Teď například zkoušíme nové dezerty. Prioritou pro nás zůstává čerstvost a lokální suroviny.

Zaznemenal jste, že by se vás jiné šumperské kavárny a restaurace snažily napodobit?
Něco málo ano, ale to je přirozené. Někdy se nad tím člověk pozastaví, pak mi ale dojde, že na tom není nic špatného, protože když vás má potřebu někdo jiný kopírovat, je to pro vás důkaz, že co děláte, dává smysl. Ale spíš se tohle děje v případě Pikoly, Fjord jsme neměli moc čas propagovat. My s tím samozřejmě nic nenaděláme, navíc zatím nikdo úplně stejný produkt nevyrábí. Spíše se dezerty snaží obměnit a dělat je po svém, což sklouzne k tomu, že produkt dělají buď špatně, nebo ze špatných surovin, takže výsledek nikdy nebude stejný.

Je o vaše kavárny velký zájem i mimo Šumperk?
Relativně ano, což je super. Tak nějak se tomu divím, že jsou lidé schopní jet kvůli našim kavárnám do Šumperka, děje se to. Kolikrát takovou návštěvu spojí i s výletem do Jeseníků. Hodně nám pomohly články, které o nás vyšly, nebo když nás někdo známý navštívil. Po takové propagaci jsme vždy zaznamenali nárůst hostů z dálky, přespolních návštěvníků. Náši facebookovou stránku navštěvuje hodně lidí, ale to pro kavárnu moc neznamená. Špíše je fajn, že turisté při cestě do Šumperka hledají místo s kvalitní výběrovou kávou.


Kdo ze slavných osobností Pikolu nebo Fjord navštívil?
Největší boom nastal po příjezdu herce Lukáše Hejlíka, který dělá gastromapu a hledá místa, kde se dá dobře najíst a napít. Chodí sem i lidé, co jsou do Šumperka pozvaní na různé kulturní akce, nebo jen ti, co projíždějí kolem. Z Lukáše Hejlíka se stal náš kamarád, byl u nás několikrát a křtil nám i Fjord, když jsme ho otevírali.

Už jsem se ptal, jestli některé podniky kopírují váš sortiment. Ale co vy, inspirovali jste se na začátku jinde?
Určitě ano. Co se týče dezertů, ty měla na starosti hlavně moje manželka, která skvěle peče, některé produkty vymýšlela sama. Stejně tak moje máma pomáhá. Já sám před otevřením kaváren dělal interiréry, design a grafiku, takže jsem vycházel ze skandinávského stylu, protože se mi tamní kavárny hodně líbí. Jsou čisté, útulné, člověk se tam cítí dobře. Nemám rád velké kavárenské prostory, sázíme na rodinné prostředí. Inspirací je spousta, na internetu, v časopisech. Člověk musí být otevřený a nebát se toho, že je v Šumperku. Spousta lidí, kteří podnikají, jsou uzavření ve svém lokálním rozhledu a kopírují sami sebe. To nemyslím špatně, ale někdy bych je rád vzal například do Brna, kde je gastronomie na jiné úrovni. I pro mě je ale gastronomie nový obor a každým dnem se učím něco nového.

Přemýšlel jste o založení třetí kavárny v Šumperku?
Spíš jsem přemýšlel, že bych některou zavřel (směje se). Ne, teď vážně. Určitě ne, protože si nemyslím, že by to mělo smysl. Když člověk pomine finanční stránku, nic moc dalšího mu to nedá. Lepší je soustředit se na jednu věc. Už za námi bylo pár lidí, že by odkoupili značku Pikoly a pod ní provozovali kavárny jinde. Ale to nemá žádný význam. Nicméně bych byl rád, kdyby si v Šumperku někdo otevřel dobrou restauraci. Když půjde o něco kvalitního, klidně se může uživit, navíc v centru města nejsou drahé nájmy. Pro nás by to bylo plus, protože bychom měli ještě větší návštěvnost.

Jestli můžete posoudit, je těžší rozjet kavárnické podnikání ve větším městě, nebo v Šumperku?
Když přicházíte s něčím, čeho je ve městě hodně, musíte mít zatraceně dobrý koncept. A hlavně je potřeba mít něco, co nikdo jiný, to je ve větších městech o dost těžší. V Šumperku není taková konkurence, ale je zase složitější na začátku přilákat klientelu. Například když používáme výběrovou kávu, která chutná jinak než ostatní, lidé moc nechápou, proč mají platit více peněz za něco, co chutná kysele. Takže je složitější cesta k zákazníkům, ve větších městech pobývají mraky studentů a lidí, kteří sledují trendy. Všechno má svá pro a proti. Já pomáhál otevírat kavárnu v Brně, která sklízí úspěch, a teď si dokonce pronajímají další prostor. Hodně záleží i na místě, kde kavárnu máte. To úplně neplatí v případě Pikoly, nám se daří i na zapadlém místě, ač nás od toho řada lidí odrazovala.

Jak velký podíl na úspěchu Pikoly mají zaměstnanci?
Základ úspěchu je, že máme spolupráci postavenou na kamarádském kolektivu. Na nich je kavárna závisí, jsou spojkou s lidmi a nabízí náš produkt. Musí si být jistí tím, co dělají. Ale lidé, co pro nás pracují, tak jsou do jednoho super. Možná i proto přichází sami, ne na inzerát. Vyplácí se nám počkat, pak nechodí lidé jen kvůli penězům. Nemůžeme jim nabídnou finanční ohodnocení jako ve větších městěch, ale zase mají spoustu jiných výhod.

V čem se chcete dál zlepšovat?
Určitě ve kvalitě, přístupu a profesionalitě. Máme s Pikolou nějaké plány, které bychom chtěli zrealizovat, část z nich je tajných. Chceme rozšířit sortiment a více se věnovat kávě jako takové. K tom plánujeme otevřít pražírnu a pražit si vlastní kávu. To je takový poslední bod, kterého bych chtěl s Pikolou dosáhnout. Pak je důležité udržet nastavenou laťku a nepolevit.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama